Lokomotywa elektryczna EU
  Lokomotywa elektryczna EU-05/EP-05

Elektryczne Zespoły Trakcyjne
E 91 ( EW-51 )
EW-52
EW-53
EW-54

EW-55
EN- 56

EW- 90, 91, 92
ED-70

Elektrowozy
EL.100 (EP 01 )
EL.200
EP-02 (E 110)
EP-03 (E 150)
EU-04 (E 104 ) 
EU-05/EP-05 
EU-20 (E-05)

ET-21 - Chester Home   Page




EP.05-16 po paradzie elektrowozów, Warszawa Zachodnia

W 1961 roku niedobór lokomotyw pasażerskich pokryto importem z Czechosłowacji ( Zakłady Skoda-Pilzno ) 30 lokomotyw BoBo uniwersalnych z bieżącej produkcji seryjnej, z krótkim terminem dostawy. Lokomotywy te, noszące oznaczenie serii EU-05, o mocy ciągłej 2031 kW i godzinnej 2344 kW oraz prędkości 125 km/h, posiadają całkowicie odsprężynowane silniki trakcyjne i przeniesienie napędu według systemu Secheron, całkowicie zawieszone na pudle, nastawnik główny typu sprężynowego współpracujący z głównym wałem krzywkowym z napędem pneumatycznym, przekaźniki przeciwpoślizgowe, przekaźniki różnicowe obwodu głównego i obwodów pomocniczych, elektropneumatyczny układ wyrównywania nacisków zestawów kołowych, klapę rozdziału powietrza pomiędzy silnikami trakcyjnymi a żeliwnymi opornikami rozruchowymi sterowaną zaworem elektropneumatycznym (w trakcie rozruchu klapa kieruje część powietrza do chłodzenia rezystorów, natomiast po zakończeniu rozruchu całe powietrze jest kierowane do chłodzenia silników trakcyjnych). Wysokonapięciowe zasilanie sprężarek powietrza, rozwiązane dość nietypowo: w lokomotywie EU-05 silniki sprężarek, mimo że zbudowane z izolacją na 3000 V, mają moc obliczoną dla 2600 V i pracują stale w szeregu z opornikiem o oporności 75,6 omów. Takie rozwiązanie sprzyja wysokiej niezawodności sprężarek, które posiadając rezystor ochronny są bardzo odporne na przepięcia sieci. Na EU/EP-05 zastosowano również małe prądnice ładowania akumulatorów (zamiast ciężkich przetwornic), napędzane przekładnią pasową przez silniki wentylatorów. Lokomotywa posiadała możliwość jazdy wielokrotnej. Po dwunastu latach pracy lokomotywy EU-05 rozpoczęto ich przebudowę w czasie napraw głównych, dostosowując je do prędkości 160 km/h. Przebudowa  polegała na wymianie zestawów kołowych oraz kół zębatych układu napędowego ze zmianą przełożenia przekładni 84:37 na 77:44. Przebudowane lokomotywy otrzymały oznaczenie serii EP-05.

 | Pociągi Sieciowe | HistoriaSiec Trakcyjna | Podstacje Trakcyjne | Galeria | Linki |