Podstacja przewoźna Szwedzkiej firmy ASEA

 

         Podstacje te przybyły w styczniu 1948 roku, ale podczas transportu straciło szczelność po jednym prostowniku na każdej z nich (na zainstalowane dwa). W związku z tym po przełożeniu prostowników uruchomiono podstację w Warszawie Wschodniej. Po dostawie ze Szwecji dwóch nowych prostowników uruchomiono podstację w Miłośnie.

    Podstacja przewoźna ASEA składała się z dwóch wagonów, w jednym wagonie na wózkach dwu osiowych umieszczona była napowietrzna rozdzielnia 35 kV z jednym wyłącznikiem małoolejowym, transformatorem prostownikowym, przekładnikami i transformatorem potrzeb własnych. W wagonie tym było pomieszczenie dla dwóch prostowników, dyżurka oraz celki wyłącznika prądu zwrotnego i filtra. W drugim wagonie 2-osiowym umieszczona była 6-zasilaczowa rozdzielnia 3 kV z niespolaryzowanymi z mechanizmem zapadkowym wyłącznikami szybkimi o napędach silnikowych typu ASMJA na prąd znamionowy 1600 A. Zespół prostownikowy składał się z transformatora typu TTT 6900 z wymuszonym obiegiem chłodzenia oleju oraz z dwóch równolegle pracujących 6-anodowych rozbieralnych, chłodzonych powietrzem zaworów rtęciowych, z których każdy zasilany był z osobnego 6-fazowego, widłowego uzwojenia transformatora. Moc znamionowa zespołu wynosiła 3 MW. Wyłącznik małoolejowym o prądzie znamionowym 600 A i mocy wyłączalnej 600 MVA miał napęd zasobnikowo-sprężynowy. Wyłącznik prądu zwrotnego był spolaryzowany z identycznym napędem silnikowym jak wyłącznik zasilania.

    Rozdzielnia 3 kV wyposażona była w ochronę podnapięciową a każdy wyłącznik szybki miał urządzenie próby linii typu napięciowego oraz automatykę samoczynnego, ponownego załączenia. Rozdzielnia ta nie miała szyny i wyłącznika zapasowego. Jako wyłącznik zapasowy można było wykorzystać dowolny wyłącznik zasilacza, budując na słupach obok wagonu odpowiednie połączenie odłącznikowe.

    Obwody sterowniczo - sygnalizacyjne pracowały na napięciu stałym 110 V. Bateria akumulatorów ( zasadowa ) umieszczona była pod pudłem wagonu z rozdzielnią 35 kV. Silniki pomp olejowych oraz wentylatorów zasilane były napięciem 380 V.

 

Podstacja przewoźna Belgijskiej firmy ACEC           Powrót podstacje przewoźne