Podstacja przewoźna Belgijskiej firmy ACEC

 

        W styczniu 1960 roku przybyły, początkowo na teren oddziału warszawskiego zakupione w Belgii cztery podstacje przewoźne firmy ACEC, które następnie używane były na całej sieci PKP, zastępując jeszcze niezbudowane podstacje stałe. Zachowana ich część używana byłą do 1989 roku podczas przebudowy podstacji stałych.

        Podstacja  ACEC składała się z trzech wagonów na dwuosiowych wózkach. Dwa identyczne umieszczone na czołach  składu to wagony prostownikowe z urządzeniami napowietrznymi i wewnętrznymi. W pomieszczeniu umieszczony był wyłącznik mołoolejowy liniowo - zespołowy ( 30 kV, 800 A, 550 MVA ) z napędem elektromagnetycznym, transformator potrzeb własnych o napięciu wtórnym 3x220/ 127 V i przekładniki. Zespół prostownikowy o mocy 2,2 MW składał się z dwóch niezależnych od siebie prostowników umieszczonych w osobnych celkach a mogących pracować samodzielnie lub razem. Każdy z prostowników składał się z dwóch trójanodowych zaworów rtęciowych pompowych chłodzonych powietrzem, a przy niskich temperaturach naczyń podgrzewanych. Prostowniki wyposażone były w blokadę siatkową działającą przy zwarciach. Naczynia prostowników jak i ich urządzenia pomocnicze nie miały osłon odizolowujących od wysokiego napięcia, tak że wstęp do ich celek nie był możliwy podczas ich pracy. Dla zapewnienia bezpieczeństwa , drzwi wejściowe od celek prostownikowych, jak i innych z urządzeniami wysokiego napięcia, a także napędy odłączników zaopatrzone były w specjalne zamki z kluczami wzajemnie uzależnionymi i odpowiednio blokującymi się tak, że otwarcie drzwi od nieodłączonych urządzeń w celkach było niemożliwe, jak i niemożliwe było załączenie napięcia przy nie zamkniętych prawidłowo drzwiach.

        W wagonie środkowym znajdowała się dyżurka z umieszczoną w niej hermetyczną 110 V niewymagającą konserwacji baterią i zblokowanym z nią prostownikiem ładowczym, szafy sterowniczo - rozdzielcze obwodów pomocniczych i większość urządzeń automatyki. Na czołowych ścianach tych szaf odwzorowane były świetlne położenia wyłączników i odłączników. W wagonie tym umieszczone były rozdzielnia 3 kV i urządzenia wygładzające. Sześć wyłączników szybkich, w tym jeden zapasowy, były typu spolaryzowanego, miały one napędy elektromagnetyczne i boczniki indukcyjne w obwodach wyzwalaczy. Każdy z nich wyposażony był w urządzenie próby linii i ochronę podnapięciową. Podstacje ACEC wyposażone były w urządzenie tyratronowo - stycznikowe uziemniające szynę minusową, które jednak szybko uległy uszkodzeniu tak, że musiały zostać zastąpione tradycyjnymi iskiernikami.   Również poważne kłopoty występowały z wyłącznikami małoolejowymi i zespołami ładowczo - bateryjnymi , że wkrótce trzeba było je zastąpić krajowymi. W latach siedemdziesiatych prostowniki rtęciowe tych podstacji zostały zastąpione prostownikami krzemowymi enerdowskiej firmy ELPRO.

 

Podstacja przewoźna Szwedzkiej firmy ASEA           Powrót podstacje przewoźne