Kolej parkowa w Myślęcinku



 
 
 

     Myślęcińska Kolej Parkowa powstała w 1996 roku. Łączy położony na obrzeżu Bydgoszczy Leśny Park Kultury i Wypoczynku z najbliższą pętlą tramwajową. Początkowo powstał odcinek toru pomiędzy stacjami Bydgoszcz Las Gdański a Bydgoszcz Myślęcinek o długości 2150 m i szerokości 600 mm. Ruch na linii obsługiwano za pomocą lokomotywki spalinowej WLs40 (ustylizowanej na parowóz) i wagoników osobowych "letniaków". Na terenie Myślęcinka w jednym z pawilonów utworzono "szopę". W niej odpoczywała po pracy druga WLs-ka oraz "pociąg dziecięcy" (zestaw akumulatorowy, kursujący w okresie letnim po uliczkach Parku).
     W 2000 r. podjęto dalsze prace nad rozbudową kolei. Wybudowano odcinek pomiędzy stacjami Bydgoszcz Myślęcinek i Zacisze o długości ponad 1 km, który oddano do eksploatacji od początku maja 2001 r. Tak więc MKP jest chyba jedyną, rozwijającą się koleją wąskotorową w Polsce!!!
    W planach Zarządu MKP jest dalsza rozbudowa systemu torowego. Jest już wykonana część prac ziemnych (niwelacja terenu) na kolejnym odcinku linii - pomiędzy stacją Zacisze a Bydgoskim Centrum Edukacji Ekologicznej (zaznaczono na planie poniżej linią przerywaną) o długości około 500 m. Docelowo pociągi mają kursować po linii obwodowej (planowane zamknięcie obwodu pomiędzy BCEE a stacją Bydgoszcz Las Gdański). 
      Aktualnie MKP posiada 2 "parowozy" (WLs40 o numerach fabrycznych ZNTK Poznań 331 i 1709/1965), 3 wagony osobowe częściowo odkryte "letniaki", 2 wagony osobowe zakryte (jak "letniaki" ale z szybami), 1 wagon osobowy zakryty (wykorzystywany jako wagon socjalny) oraz 1 wagon platformę dwuosiową. Cały tabor pochodzi z Wyrzyskiej Kolei Powiatowej (ze stacji Białośliwie). Lokomotywy przed eksploatacją były "ustylizowane" przez warsztaty szkolne w ZNTK Bydgoszcz. Dodatkowo MKP posiada (jako depozyt Muzeum Kolejnictwa) wagon spalinowy MBxc1-42, służący pierwotnie na Bydgoskich Kolejach Powiatowych (od 1934 r.), później kończący swój żywot w Jarocinie. Jego stan techniczny jest jednak "godny pożałowania". Dodatkowo tylko jedna kabina sterownicza umożliwi użycie go na linii wówczas, gdy obwód będzie zamknięty (brak obrotnicy lub trójkąta).

Tabor Myślęcińskiej Kolei Parkowej (stan na 28.06.2001)

Przedstawione dane zostały spisane z taboru. W kilku przypadkach widnieją na wagonach stare daty nast. napr. rew. (na czerwono):
 

lp
fotografia
typ
ciężar
właściwy
napr. gł.
biał.
nast. napr.
rew.
uwagi
1.
WLs40-331
-
-
-
-
2.
 WLs40-1709
(1965 r.)
-
-
-
-
3.
platforma
6320
 01.04.12 
02.04.12
-
4.
osobowy typu
zimowego
6320
?.03.12
?.03.12
Początkowo wagon bar,
obecnie wagon socjalny
pracowników MKP.
5.
osobowy
zamknięty 
4780
00.03.12
01.03.12
Obecnie nieużywany
z powodu dziurawej
ściany bocznej.
6.
osobowy
zamknięty
-
-
01.04.12
-
7.
osobowy
letniak
5000
01.04.12
02.03.12
-
8.
osobowy
letniak
5000
01.04.12
02.04.12
-
9.
osobowy
letniak
5000
-
02.04.12
-

     Na całej dotychczasowej trasie zastosowano szyny rozbiórkowe z Kolei Wyrzyskich. Tor układany jest na podkładach betonowych. Szyny są "wiekowe" - można zauważyć na nich sygnatury producenta - Krupp 1902, Hoech 1908, Königshütte 1906. 
     Personel obsługujący MKP to aktywni lub emerytowani kolejarze, dla których prowadzenie pociągów to dodatkowa "rozrywka", odstresowanie się po prowadzeniu np. EU07 z ekspresem lub "pospiechem".
     Przejazd całego odcinka trwa około 20 minut, wraz z postojem w Myślęcinku. Ze stacji Bydgoszcz Las Gdański pociąg odjeżdża średnio co godzinę (rozpoczyna o godz. 10.00, kończy o godz. 19.00). Kolej stanowi wielką atrakcję dla wszystkich bydgoskich "dzieciaków" ale również coraz więcej jest wycieczek hobbystów i amatorów "takich staroci". Prędkość ok. 20 km/godz. oszałamia, pęd powietrza zrywa czapki z głów, gwizdki konduktora dodają powagi a świst gwizdawki lokomotywy  "osadza" w miejscu wszystkie samochody. Gdyby tak jeszcze trochę sadzy i pary...

Informacje dla miłośników kolei:
Dojazd do stacji Bydgoszcz Las Gdański od dworca PKS bezpośrednio tramwajem 1 (kierunek LPKiW). Wysiadamy na końcowym przystanku (pętla tramwajowa za torami kolejowymi w lesie). Cofamy się ok. 100 m, zajmujemy miejsce siedzące na ławeczce (jeżeli jest wolne) i cierpliwie czekamy na przyjazd pociągu.
Dojazd do stacji Bydgoszcz Las Gdański od dworca PKP jest trochę bardziej skomplikowany. Przed dworcem wsiadamy w autobus linii 77, jedziemy 3 przystanki do Ronda Jagiellonów, przechodzimy na przystanek tramwajowy i dalej tramwajem nr 1 lub 2 wedłu opisu jak wyżej.
W 2001 r. cena biletu jednorazowego komunikacji miejskiej w Bydgoszczy wynosi 2 zł, ulgowego 1 zł. Cena biletu na przejazd pociągiem MKP wynosi 2,50 zł (normalny) i 1,50 zł (ulgowy).
Życzymy miłej podróży...


 
Plan pokazujący położenie linii 
oraz plany dalszej jej rozbudowy
(prace na tym odcinku już trwają). 


1. Stacja Bydgoszcz Las Gdański:


1. WLs40-331 ze składem wjeżdża
na stację Bydgoszcz Las Gdański.
fot. Przemysław Maron,
12.06.2000 r.
2. WLs40-331 w czasie zmiany 
kierunku jazdy na stacji
Bydgoszcz Las Gdański.
W tle ulica Gdańska.
fot. Przemysław Maron,
12.06.2000 r.

 
3. Stacja Bydgoszcz Las Gdański,
WLs40-1709 manewruje 
z wagonem typu zimowego
(używany jako pomieszczenie
socjalne).W oddali widoczny
dalszy skład pociągu.
fot. Przemysław Maron,
09.05.2001 r., godz. 18.45.
4. WLs40-1709 ze składem 
( po połączeniu wagonów) rusza
do stacji Bydgoszcz Myślęcinek.
Jest to ostatni kurs tego dnia.
fot. Przemysław Maron,
09.05.2001 r., godz. 18.50.

 
 
Dźwięki nagrane 27.05.2001 ok. godz. 10.00, główną rolę gra lokomotywka WLS40-1709 ze składem (wagon typu zimowego - "socjalny" oraz dwa letniaki):

 
Lp
Ściągnij
Dźwięk
Długość
Rozmiar
Właściwości
1.
WLs40-1709 ze składem (pcha przed sobą wagon "socjalny", ciągnie dwa letniaki) wjeżdża na stację Bydgoszcz Las Gdański. Słychać stukot szyn, silnik lokomotywki oraz trzaski hamujących wagonów.
34 s.
202 KB
48 kbps,
44100 kHz,
mono
2.
Po odczepieniu wagonów "letniaków" WLs-ka pchając wagon "socjalny" przejeżdża za rozjazd w stronę słupka oporowego. Rozjazd zostaje przestawiony, wagon odłączony (słychać !). Lokomotywka z dużą prędkością jedzie po torze obok na drugi koniec stacji. Stamtąd dojeżdża z powrotem po letnie wagony. W tle słychać szum pojazdów na ulicy Gdańskiej.
1 min.49 s.
642 KB
48 kbps,
44100 kHz,
mono
3.
Po połączeniu wagonów pociąg rusza w drogę do stacji Bydgoszcz Myślęcinek. Słychać szarpnięcie przy starcie, a także gwizdy syreny napędzanej spalinami, przed przejazdami kolejowymi (trochę słabo).
5 min. 16 s.
1,81 MB
48 kbps
44100 kHz,
mono


2. Stacja Bydgoszcz Myślęcinek:


1. WLs40-331 ze składem przed
stacją Bydgoszcz Myślęcinek
oczekuje na godzinę odjazdu.
fot. Przemysław Maron,
12.06.2000 r.
2. WLs40-331 zmienia kierunek
jazdy koło szopy. Za chwilę pojedzie
z kolejnym pociągiem w kierunku
Lasu Gdańskiego.
fot. Przemysław Maron,
12.06.2000 r.

 
3. Stacja Bydgoszcz Myślęcinek,
pociąg gotów do odjazdu
(ciąg dalszy fot. 2).
fot. Przemysław Maron,
12.06. 2000 r.
4. W drodze do stacji Bydgoszcz
Las Gdański, w oddali widoczny
budynek stacji 
Bydgoszcz Myślęcinek.
fot. Przemysław Maron,
12.06.2000 r.

 
5. Na szlaku, w tle widoczny
przejazd kolejowy oraz budynki
w Myślęcinku.
fot. Przemysław Maron,
12. 06. 2000 r.

 
6. Myślęcińska szopa.
fot. Przemysław Maron,
28.06. 2001 r.
7. WLs40-331 odpoczywa
w hali szopy.
fot. Przemysław Maron,
28.06.2001 r.


3. Stacja Zacisze:


1. Stacja Zacisze,
widok w kierunku stacji
Bydgoszcz Myślęcinek.
fot. Przemysław Maron,
28.06. 2001 r.
2. Nowobudowany odcinek
linii - teren wyrównano,  utwardzono
tłuczniem. W oddali widoczny budynek
Bydgoskiego Centrum Edukacji
Ekologicznej
fot. Przemysław Maron,
28.06.2001 r.

 
3. WLs40-1709 ze składem na trasie
Zacisze - Bydgoszcz Las Gdański.

fot. Przemysław Maron,
28. 06. 2001 r.


 
Lp
Ściągnij
Dźwięk
Długość
Rozmiar
Właściwości
1.
Po krótkim postoju pociąg rusza w dalszą drogę do stacji Zacisze.Słychać piski i trzaski na ostrych zakrętach.
5 min. 8 s.
1,76 MB
48 kbps,
44100 kHz,
mono
2.
Stacja Zacisze. Po zmianie kierunku jazdy pociąg gotowy jest do odjazdu do st. Bydgoszcz Myślęcinek. Kierownik pociągu daje znak do odjazdu (gwizdek), następuje uruchomienie silnika lokomotywki. Stacja żegnana jest trzema gwizdami. Nagranie ze wzgórza nad stacją, wiał wiatr.
55 s.
323 KB
48 kbps,
44100 kHz,
mono
3.
Godzinę później pociąg znów dociera do Zacisza. Słychać rozmowy na peronie, skład wjeżdża na stację WLs-ka zostaje odłączona i przejeżdża za rozjazd w kierunku słupka oporowego (zmiana kierunku jazdy).
1 min.
353 KB
48 kbps
44100 kHz,
mono
4.
Ciąg dalszy manewrów, po przestawieniu rozjazdu lokomotywka "daje czadu". Prawie wyskakując z szyn przejeżdża po bocznym torze na drugi koniec stacji. Przecież przekładający zwrotnicę powiedział maszyniście "...popatrz, kameruje Cię z tamtej strony". Po dojechaniu do wagonów i połączeniu silnik zostaje wyłączony.
1 min. 33 s.
545 KB
48 kbps,
44100 kHz,
mono

 
   Mbxc1-42 w 
  ZNTK Bydgoszcz.
Czy wagon ten będzie
kiedyś jeździł na trasie MKP?
Więcej znajdziesz tutaj!!!.
fot. Przemysław Maron,
13.04.2001 r.

 
 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.