Stacja Błądzim
     Stacja Błądzim leży na szlaku kolejowym pomiędzy Maksymilianowem a Wierzchucinem. Jest to odcinek przedwojennej magistrali węglowej Śląsk - Porty. Magistrala ta budowana była (z róznymi zawirowaniami) prawie przez cały okres międzywojenny i oddawana do użytku w odcinkach i terminach:
 - 01.11.1926 - odc. Kalety - Herby Nowe - Wieluń - Podzamcze Wieruszów;
 - 15.05.1928 - odc. Bydgoszcz Wschód (dawniej Kapuścisko Małe Tranzytowe) - Maksymilianowo;
 - 15.10.1928 - Czersk - Bąk - Kościerzyna;
 - 08.11.1930 - Herby Nowe - Karsznice - Zduńska Wola;
 - 09.11.1930 - Maksymilianowo - Błądzim - Wierzchucin - Bąk;
 - 21.12.1930 - Bydgoszcz Wschód - Nowa Wieś Wielka;
 - 01.03.1933 - Karsznice - Dąbie - Piotrków Kujawski - Inowrocław.
 
 
Mapa przedstawiająca stację Błądzim i okolice.
skala - 1:100 000.
Widoczny fragment linii
Pruszcz-Bagienica - Terespol Pomorski.

     W okolicach Świekatowa (przed Błądzimiem od strony Bydgoszczy) linia ta krzyżuje się z lokalną linią kolejową Terespol Pomorski - Klonowo - Pruszcz Bagienica - Więcbork - Złotów. Skrzyżowanie to wykonane jest w dwóch poziomach bez zjazdów (dokładny opis tej linii znajdziesz TUTAJ).

     Odcinek linii pomiędzy Maksymilianowem a Wierzchucinem jest jednotorowy. Na istniejących stacjach budynki wybudowane zostały według typowego projektu budowlanego - wszystkie są podobne do siebie. Na wzmiankowanym wyżej odcinku stacjami z mijankami były: Stronno, Serock, Świekatowo, Błądzim. W ostatnich latach rolę tę pełniły stacje Serock i Błądzim, aktualnie (2001 r.) już tylko Serock. Na byłych stacjach Stronno i Świekatowo zlikwidowano tory inne, niż szlakowy. Na razie likwidacja torowiska ominęła jeszcze Błądzim.
     Stacja Błądzim nie oparła się "zapędom restrukturyzacyjnym" PKP. Na zamieszczonych poniżej zdjęciach widać degradację stacji - w 1999 r. krzyżowały się tam jeszcze pociągi, w 2000 r. krzyżowań już nie było ale utrzymane były posterunki ruchu (dyżurny na stacji i obsługa nastawni), od kwietnia 2001 r. stacja jest już tylko przystankiem osobowym (bez obsady - kasę biletowa obsługuje ajent).
     Moje wspomnienia co do tej linii sięgają początku lat 70-tych. W tamtych latach linia "kwitła" - ruch osobowy (łącznie z pociągami pośpiesznymi) prowadzony był parowozami Pt47 i Pm2, pociągi lokalne to przede wszystkim SN61, czasem SN52. Ruch towarowy to była domena Ty2 - pociągów tych było bardzo dużo (cóż - trzeba było odciążać linię węglową). Dzisiaj na linii "dogorywają" SU45, prowadząc pociągi lokalne, czasami ich miejsce zajmuje SM42, ruch towarowy praktycznie nie istnieje (nie liczę tu okazjonalnego "podsyłu" 1-2 wagonów krytych do tartaku w Błądzimiu). 

     9 listopada 2000 r. linia ta obchodziła 70 - lecie swych urodzin. Obchodziła w ciszy i zapomnieniu. Czy przyjdzie jej doczekać chociaż 80 - lecia???



1. Fotografie stacji Błądzim:

 
1. Budynek dworca Błądzim
w czasie gdy stacja 
funkcjonowała normalnie.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
14. To samo miejsce dwa
lata później. Pozabijane okna,
stacja przestała istnieć.
fot. Przemysław Maron, 
02.07.2001 r.

 
6. Na stację wjeżdża
pociąg z Wierzchucina
z SP45-123.
Semafory w pełni sprawne.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
15. Dzisiaj są już skasowane.
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.

 
4. Nastawnia obsługująca
stację Błądzim w czasie
gdy posterunek normalnie
funkcjonował.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
19. Teraz wygląda ona podobnie
jak budynek dworca - okna zabite
"dechami"
(czyt. - przyspawane blachy).
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.
23. Ta sama nastawnia,
zdjęcie z okna pociągu.
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.

 
2. Semafor wyjazdowy
ze stacji Błądzim.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
3. Semafor wyjazdowy
ze stacji Błądzim.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
 
5. Semafor wjazdowy
oraz tarcza wyjazdowa
tzw. "przelotowa"
na stacji Błądzim.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.


2. Czasy trakcji parowej na tej stacji minęły bezpowrotnie. Ruch jednak był dość duży. Jeszcze kilka lat temu mijały się tutaj pociągi, były też tzw. "przeloty":

 
28. Ol49-59 z poc. 90640 Gdynia - Bydgoszcz.
fot. Paweł Telega, 11.09.1999 r.

 
 
7. Na tor przy peronie pierwszym
wjeżdża pociąg z Wierzchucina
prowadzony SM42-105.
Będzie czekał na skład
z Bydgoszczy.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
8. SU45-210 z Bydgoszczy wjeżdża
na tor przy peronie drugim. 
Po prawej oczekuje skład
z Wierzchucina.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
9. Pociąg z Bydgoszczy rusza
w dalszą drogę - do Wierzchucina.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.

 
10. SU45-197 z pociągiem 90121 "Chojniczanin"
relacji Bydgoszcz - Chojnice "przelatuje" na pełnej
szybkości przez stację Błądzim.
fot. Przemysław Maron, 23.07.2000 r., godz. 14.10. 


3. A oto jak wyglądał ruch na stacji latem 2001 roku: 

a) SP42-210 (poc. 9024):
 

fot. 11
20. SP42-210 z pociągiem 
9024 Wierzchucin -Bydgoszcz
wjeżdża na stację w Błądzimiu.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r., 
11. SP42-210 z pociągiem
9024 Wierzchucin -Bydgoszcz.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r.

 
Lp
Ściągnij
Dźwięk / Film
Długość
Rozmiar
Właściwości
1.
Dźwięk pochodzi z obu filmów poniżej. 
SP42-210 wjeżdża na stację od strony Wierzchucina.
Pociąg miał spóżnienie ok. 30 minut.
01.07.2001 r., Przemysław Maron.
3 min 36 s.
1,24 MB
48 kbps,
44100 kHz,
mono
2.
SP42-210 wjeżdża na stację od strony Wierzchucina.
01.07.2001 r., Przemysław Maron.
1 min. 26 s.
3,69 MB
320x240
DivX
3.
SP42-210 opuszcza w pięknym stylu stację Błądzim.
01.07.2001 r., Przemysław Maron.
34 s.
1,79 MB
320x240
DivX

b) SU45-170 (poc. 9027):
 

fot. 12
17. SU45-170 z pociągiem
9027 Bydgoszcz - Wierzchucin
wjeżdża na stację w Błądzimiu.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r. 
18. SU45-170 z pociągiem
9027 Bydgoszcz - Wierzchucin
wjeżdża na stację w Błądzimiu.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r. 
12. SU45-170 z pociągiem
9027 Bydgoszcz - Wierzchucin.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r.

 
Lp
Ściągnij
Dźwięk / Film
Długość
Rozmiar
Właściwości
1.
Dźwięk pochodzi z obu filmów poniżej. 
SU45-170 wjeżdża na stację trąbiąc z daleka.
01.07.2001 r., Przemysław Maron.
3 min 18 s.
1,13 MB
48 kbps,
44100 kHz,
mono
2.
SU45-170 z poc. Bydgoszcz - Wierzchucin wjeżdża na stację Błądzim.
01.07.2001 r., Przemysław Maron.
57 s.
2,48 MB
320x240
DivX
3.
SU45-170 odjeżdża ze stacji Błądzim do Wierzchucina.
01.07.2001 r., Przemysław Maron.
37 s.
1,91 MB
320x240
DivX

c) SU45-170 (poc. 9025):
 

fot. 13
13. SU45-170 znowu
na tej samej trasie
(pociąg 9025).
fot. Michał Maron,
02.07.2001 r., ok. 18.30.

 
Lp
Ściągnij
Film
Długość
Rozmiar
Właściwości
1.
SU45-170 wjeżdża na stację Błądzim.
1 min. 19 s.
2,91 MB
320x240
DivX

d) SU45-170 (poc. 9024):
 

22. SU45-170 tego samego dnia
pół godziny później wraca
do Bydgoszczy...(poc. 9024)
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.
21. ...wjeżdża na stację
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.

 
Lp
Ściągnij
Film
Długość
Rozmiar
Właściwości
1.
SU45-170 z poc. 9024 wjeżdża na stację w Błądzimiu
od strony przejazdu kolejowego (Wierzchucina)
02.07.2001 r., Przemysław Maron.
1 min. 19 s.
2,91 MB
320x240
DivX

 
Jeśli nie masz kodeka DivX'a
ściągnij go (702 Kb)


4. Zdjęcia okolic stacji Błądzim: 

 
24. SU45-131 z pociągiem
9021 Bydgoszcz - Wierzchucin
na skrzyżowaniu z linią
Pruszcz Bagienica - Terespol Pom..
fot. Przemysław Maron,
17.07.2000 r., godz. 11.50. 
25. SU45-131 z pociągiem
Wierzchucin - Bydgoszcz
w drodze powrotnej pod
wiaduktem drogowym
za Świekatowem
fot. Przemysław Maron,
17.07.2000 r., godz. 12.32. 
26. SU45-071 z pociągiem
90121 "Chojniczanin" dojeżdża 
do Wierzchucina
(fot. koło rezerwatu 
Cisy Staropolskie).
fot. Przemysław Maron,
16.07.2000 r., godz. 14.15.

 
27. "Budynek" na przystanku Lubania Lipiny
Zdjęcie z jadącego pociągu.
fot. Aleksander Maron,
02.07.2001 r.


Powrót do poprzedniej strony.
Powrót do strony głównej.