Pociąg Sieciowy typu PS 00



  PS 00-05

 

Pociąg sieciowy typu PS—00 jest samojezdnym, dwuczłonowym pojazdem szynowym przeznaczonym do napraw i konserwacji sieci trakcyjnej oraz linii potrzeb nieatrakcyjnych zawieszonych na konstrukcjach trakcyjnych i zawieszeniach poprzecznych sieci trakcyjnej. Pozwala on także na prowadzenie prac przy konstrukcjach wsporczych sieci zlokalizowanych w skrajni większej od 2,5 m, a także do utrzymania zadaszenia peronów, oświetlenia, mostów, wiaduktów itp.

Pociąg napędzany jest silnikiem o mocy 190 kW przy 2300 obr/min. Silnik zblokowany jest ze zmiennikiem momentu i czterobiegową skrzynią biegów. Ze skrzyni biegów napęd przekazywany jest wałami przegubowymi na obie osie członu napędowego. Sterowanie jazdą może odbywać się z obu członów pociągu, co pozwala na jazdę w dowolnym kierunku przy zachowaniu pełnej widoczności.

  Pociąg posiada łącznie cztery przestronne, przeszklone, ogrzewane i wentylowane kabiny, po dwie na każdym członie. Na członie napędnym zabudowana jest kabina sterownicza, w której znajdują się wszelkie niezbędne urządzenia do sterowania, kontroli i obsługi pociągu oraz kabina warsztatowa wyposażona w stół ślusarski z imadłem, regały, wiertarkę, szlifierkę i inny sprzęt niezbędny do wykonywania prac ślusarsko montażowych. Na członie doczepnym znajduje się druga kabina sterownicza oraz kabina socjalna wyposażona w sprzęt niezbędny do utrzymania higieny pracowników (zbiornik wody do mycia, przepływowy ogrzewacz wody, umywalka, szafki ubraniowe) oraz do przygotowania i spożywania posiłków (zbiornik wody pitnej, dwie kuchenki: elektryczna i mikrofalowa, lodówka, stół, ławki). Wszystkie kabiny na pociągu posiadają ogrzewanie elektryczne i dodatkowe ogrzewanie olejowe.  

Cały pociąg sieciowy posiada szereg urządzeń do prowadzenia prac przy sieci trakcyjnej. Na członie napędnym znajduje się podest ruchomy główny o pow. 18 m2 umieszczony na wysokości 4 m od główki szyny, którego dwie części boczne (o łącznej pow. 9 m2) mogą być niezależnie podnoszone podnośnikami nożycowymi do wysokości 5,5 m. Pod podestem głównym zabudowany jest podest pomocniczy   o pow. 2 m2, który jest obracany, wysuwany teleskopowo na odległość 4,2 m od osi toru i podnoszony na wys. 5,3 m. Do wypierania sieci trakcyjnej na wys. 8 m i przesuwania jej w kierunku prostopadłym służy teleskopowa konstrukcja wysuwana i pochylana siłownikami hydraulicznymi zwana wypornicą sieci. Nad kabiną sterowniczą umieszczony jest pantograf z układem pomiarowym przeznaczony do dodatkowego uszynienia sieci trakcyjnej oraz do pomiaru wysokości i odsuwów bocznych przewodów jezdnych, dokonywanego bez wyłączania sieci spod napięcia. Obserwacji sieci można dokonać bezpośrednio z podnoszonego fotela w kabinie sterowniczej — poprzez przeszkloną kopułę lub tez pośrednio dzięki zainstalowanej na pociągu telewizji przemysłowej. W jej skład wchodzi blok wizyjny (kolorowa kamera, monitor 25” i magnetowid) oraz blok sterowania, zasilania i elementy pomocnicze.

Na członie doczepnym pociągu zainstalowany jest na wysokości 4 m podest stały o pow. 10 m2, który połączony jest z podestem na członie napędnym mostkiem przejściowym. Na ramie przyczepy ustawione są dwa metalowe bębny służące do transportu lin i przewodów jezdnych, umieszczone w samowyładowczych samohamownych stojakach pozwalających na ich załadunek i rozładunek z użyciem żurawia oraz na wstępne napinanie przewodów przy rozwijaniu. Na przyczepie zabudowany jest także żuraw hydrauliczny austriackiej firmy Palfinger wraz z zasilaczem hydraulicznym. żuraw służy do przemieszczania ładunków oraz do wykonywania prac z kosza na wysokości do 13.80 m i w promieniu do 10,70 m od osi toru. Sterowanie ruchami żurawia odbywa się bądź przy pomocy dzwigni bądź z wynośnej kasety.

Do zasilania obwodów prądu zmiennego (oświetlenie międzytorza i podestów, grzejniki, kuchenka, podgrzewanie wody, zasilanie żurawia) służy zainstalowany na przyczepie agregat prądotwórczy o mocy 27 kVA i napięciu znamionowym 3x380 V. Na obu członach pociągu zabudowane są ponadto rolki do podnoszenia opuszczanej sieci trakcyjnej (do wys. 5,5 m) oraz wciągarki hydrauliczne pozwalające na naciąganie zerwanej sieci trakcyjnej z siłą do 5 ton.

  Wszystkie ruchy robocze urządzeń zamontowanych na pociągu wykonywane są przy pomocy siłowników hydraulicznych (w przypadku wciągarek — silników hydraulicznych) zaś sterowanie ich napędem i ruchami odbywa się z pulpitu roboczego w kabinie sterowniczej na członie napędnym i z przenośnego pulpitu na pomoście roboczym

Układ pneumatyczny pociągu zapewniający hamowanie, a także załączanie napędu, sterowanie obrotami silnika oraz zasilanie drobnych narzędzi pneumatycznych zbudowany jest z powszechnie stosowanych na świecie elementów. Układ hamulcowy tworzy natomiast układ dzwigni i cięgieł przenoszący siły z cylindrów hamulcowych na klocki hamulcowe. Zawieszenie obu członów pociągu jest elastyczne na poduszkach gumowych z przekładkami metalowymi typu Chevron — z hydraulicznymi tłumikami drgań.

Do zapewnienia ogólnego bezpieczeństwa pracy oraz obsługi pociągu — poza spełnieniem wszelkich wymogów bhp i przeciwpożarowych — wprowadzono odpowiedni system zabezpieczeni i blokad. Możliwe było to po zainstalowaniu komputera pokładowego. Pozwala on realizować skomplikowane funkcje sterowania, zapewnia prostsze i przez to oszczędniejsze okablowanie, znacznie zmniejsza wymiary układu sterowania i ilości zużywanej energii elektrycznej, a także nieporównywalnie zwiększa niezawodność działania maszyny. Zainstalowany komputer umożliwia również szybkie i precyzyjne serwisowanie maszyny. Przyłączona konsola z monitorem ekranowym pozwala na szybkie zlokalizowanie uszkodzenia w instalacji sterującej oraz w systemie blokad i zabezpieczeń.

Całość konstrukcji pociągu uzupełniają mostki przejściowe i zabezpieczenia między obu członami (górny i dolny), poręcze stale i składane barierki, różnego rodzaju osłony i zabezpieczenia, a także urządzenia manewrowe umieszczone w kabinach sterowniczych, instalacje dla rozruchu i oświetlenia, odpowiednio opracowane oprzyrządowanie dla łatwego dokonywania czynności kontrolnych, konserwacji itp.

Trwałość i estetykę pociągu zapewniają zastosowane wysokiej jakości dwuskładnikowe farby poliuretanowe oraz obróbka galwaniczna (cynkowanie, chromianowanie i niklowanie) wszystkich elementów złącznych, segmentów podłóg na pomostach, poręczy i barierek.
   

| Pociągi Sieciowe | HistoriaSiec Trakcyjna | Podstacje Trakcyjne | Galeria | Linki |