From waldemar@zedat.fu-berlin.de Tue Jun 1 20:59:49 1999 Path: agh.edu.pl!news.wnaft.agh.edu.pl!news.memax.krakow.pl!paa.gov.pl!news.swierk.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!glubsche.ukbf.fu-berlin.DE!not-for-mail From: waldemar@zedat.fu-berlin.de Newsgroups: pl.misc.kolej Subject: maglev inaczej Date: Thu, 29 Apr 1999 09:08:01 GMT Organization: Freie Universitaet Berlin Lines: 13 Message-ID: <37281fcb.5550857@news.zedat.fu-berlin.de> NNTP-Posting-Host: glubsche.ukbf.fu-berlin.de (160.45.180.154) Mime-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1 Content-Transfer-Encoding: 8bit X-Access: 16 17 19 X-Trace: fu-berlin.de 925376880 366 (none) 160.45.180.154 X-Newsreader: Forte Free Agent 1.11/32.235 Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:21821 Hej, apropos bylej dyskusji nt transrapida i magleva. Wlasnie przecztalem o projekcie (na razie proby techniczne na modelach) wykorzystania silnikow liniowych ze standartowym torowiskiem. Ma to mniej wiecej tak wygladac, ze miedzy szynami normalnego toru jest ulozony silnik liniowy napedzajacy specjalne sklady. Sklad jest lzejszy i moze pokonywac wieksze pochylosci z wieksza predkoscia niz napedzane klasycznie. Po tych samych torach moga jezdzic sklady klasyczne, oczywiscie z mniejsza predkoscia. Jak kogos to interesuje, to moge na ten temat pogrzebac. Waldek From waldemar@zedat.fu-berlin.de Tue Jun 1 21:00:19 1999 Path: agh.edu.pl!news.wnaft.agh.edu.pl!news.memax.krakow.pl!paa.gov.pl!news.swierk.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!glubsche.ukbf.fu-berlin.DE!not-for-mail From: waldemar@zedat.fu-berlin.de Newsgroups: pl.misc.kolej Subject: Re: maglev inaczej Date: Thu, 29 Apr 1999 12:42:54 GMT Organization: Freie Universitaet Berlin Lines: 37 Message-ID: <372851c9.18350935@news.zedat.fu-berlin.de> References: <37281fcb.5550857@news.zedat.fu-berlin.de> <37283BD0.FF9E84BF@et.put.poznan.pl> <7g9eo0$dof$2@galaxy.uci.agh.edu.pl> <2nn1zr1xaa.fsf@cclan.fuw.edu.pl> <7g9h6f$bj1$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> NNTP-Posting-Host: glubsche.ukbf.fu-berlin.de (160.45.180.154) Mime-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1 Content-Transfer-Encoding: 8bit X-Access: 16 17 19 X-Trace: fu-berlin.de 925389772 366 (none) 160.45.180.154 X-Newsreader: Forte Free Agent 1.11/32.235 Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:21851 >:> A, projekty to byly juz od dawien dawna, chodzi o to, ze miedzy >:> szynami jest taka stalowa sztaba, ktora robi za stojan. >:> Ale jakos nie bardzo moge sobie wyobrazic np. zwrotnice itp. > >: A zebatka mozna, prawda? To i ze sztaba... > >Tak, ale zeby taki silnik pracowal poprawnie, to stojan powinien >byc otoczony tym... jako to sie nazywa? w tym wypadku nie wirnik, >tylko lijnik? ;-) > >Zeby toto mialo jakas moc, to powinno miec solidne romiary, i co >ze skrajnia? > _ >Na rysunku to wyglaalo tak (i to glowka szyny, T - stojan, [ ] - >lijnik): tak z glowy: wygladalo to tak: normalne torowisko a miedzy szynami zygzakiem kabel (to ten rozwiniety rotor). Zygzakiem po to, aby uzyskac zmiany kierunku pola. Stojan to magnesy stale umieszczone pod podwoziem pociagu. Ze zwrotnicami problemu nie ma, pojedzie rozpedem a sklad i tak bedzie chyba dluzszy niz rozjazd, czyli gdzies ten kawalek "silnika" zalapie. Skrajnia tez: wszysko jest jak bylo, ino podwozie inne :-)) Zeleta tego ma byc, ze kola sa mniej obciazone, bo i sklad lzejszy no i sluza tylko jako prowadnica a nie do napedu. Toto ma zuzywac duuzo mniej energii od Transrapida o tej samej predkosci (to samo mowiono w relacji Transrapid <-> ICE) Musze jeszcze poszukac, podobno gdzies na web'ie jest strona na ten temat. Waldek PS a widzial juz ktos zwrotnice Transrapida ?? WK