From trzypion@waw.pdi.net NNTP-Posting-Date: Fri, 14 May 1999 22:21:55 MET DST Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:22923 > Zasady działania, najkrócej. A dokładniej: normalnie w przewodzie > hamulcowym jest sprężone powietrze. Hamując zmniejszamy ciśnienie, a > wtedy klocki dociskane są powietrzem ze zbiornika... dobrze rozumiem, bo > nie jestem pewny ? A co będzie, jak powietrze w zbiorniku się skończy ? Nie wyczerpie się :-) Już tłumaczę jak to jest - na najprostszych hamulcach systemu Westinghouse'a - inne (Knorr, Oerlikon to jego modyfikacje). Najpierw źródło powietrza - sprężarka. Jest oczywiście w loku. Ładuje ona powietrze do zbiornika głównego. Przez całą długość składu idzie tak zwany przewód główny. Zwykła rura, (pomiędzy wagonami są gumowe węże które się łączy) do której na każdym wagonie są połączone urządzenia hamulcowe. Pomiędzy zbiornikiem głownym, a przewodem głównym w loku jest (lub są) zawór maszynisty (nazywany również kranem maszynisty). Odpowiada on za sterowanie ciśnieniem w przewodzie głównym. Na każdym hamowanym wagonie znajdują się: - zbiornik pomocniczy - cylinder hamulcowy - zawór rozrządczy. Ten ostatni decydyje o włączeniu hamulców. A teraz jak to działa. Sprężarka łąduje powietrze do zbiornika głównego. Można uznać, że ciśnienie w nim jest stałe, czyli stanowi on niewyczerpalne źródło powietrza. No to podłąćzamy loka do składu. Załóżmy, że skłąd stał długo, czyli nigdzie w nim nie ma śladów ciśnienia w układzie hamulcowym. Po podpięciu loka zaczyna się napełnianie układu. Powietrze wlatuje do przewodu głównego. Zawory rozrządcze na skutek różnicy ciśnienia pomiędzy przewodem głównym, a zbiornikiem pomocniczym przestawiają się na odhamowanie. Poniżej schemat (nie narysowałem urządzenia przestawiającego zawór - to po prostu mały cylinderek z tłokiem gdzie z jednej strony tłoka jest zbiornik pomocniczy, a z drugiej przewód główny). ________________________________________________________ _________________ ____________________________________ Przewód główny | | |\/ Zawór zwrotny | | | | Zawór /| |\ _____________ rozrządczy / | \\ / \ | \ \|_________________/ zbiornik | | \__ _________________ pomocniczy | atmosfera ___|__ | \ | <- ____ \ / \______________/ \ \/ | | | | | | | | | | | | | | _____________ | | / || | \___/ || \_____ ||=============(O \ || \______||______ Cylinder hamulcowy Napełnianie układu hamulcowego kończy się wraz z osiągnięciem w przewodzie głównym ciśnienia 0,5 MPa (5 atmosfer). Ciśnienie to jest utrzymywane za pomocą zaworu maszynisty automagicznie. Takie samo ciśnienie jest w zbiorniku pomocniczym. A teraz hamowanie. Maszynista przestawiając zawór sterujący obniża ciśnienie w przewodzie hamulcowym. Zawór rozrządczy zostaje na skutek różnicy ciśnień Zb. pom. - przwód główny przestawiony w położenie hamowanie, czyli tak, jak poniżej: ________________________________________________________ _________________ ____________________________________ Przewód główny | | |\/ Zawór zwrotny | | |_| Zawór /| \ _____________ rozrządczy / | \ / \ || | __|_________________/ zbiornik | |_/ / _________________ pomocniczy | atmosfera ___| / /| \ | <- ____\ | // \______________/ \| | | | | | | | | | | | | | | | _____________ | | / || | \__/ || \_____ --> ||=============(O \ || \______||______ Cylinder hamulcowy Jak widać zbiornik pomocniczy został połączony z cylindrem hamulcowym, a reszta połączeń jest poodcinana. Teraz odhamowanie - maszynista zwiększa ciśnienie w przewodzie głównym i kiedy ciśnienie w nim będzie wyższe niż w zbiorniku pomocniczym, to wtedy zawór przestawi suię na napełnianie, czyli przwód będzie połączony ze zbiornikiem, a cylinder z atmosferą. A teraz co to jest odlużniacz i do czego służy. Otóż jest to takie sprytne urządzenie, które po pociągnięciu wajchy łączy zbiornik pomocniczy z atmosferą. Po co się go stosuje? 1. Wagony ze składu trzeba odtoczyć. Można je co prawda połączyć z lokiem, ale to trwa. Prościej spuścić ciśnienie i już. 2. Po przeładowaniu. MOże się zdarzyć, że ciśnienie w przewodzie głównym na chwilę przekroczy 5 atmosfer, a potem spadnie do 5. I wtedy dupa, bo ciśnienie w zbiorniku pozostanie wyższe niż w przewodzie głównym. I odhamować się nie da. I wtedy odluźniacz przychodzi z pomocą. A teraz o wadach Westinghouse'a/ Po pierwsze, ten system pozwala na zahamowanie składu i odhamowanie składu. I tyle. O ile hamowanei można stopniować (bo w czasie hamowania ciśnienie w zbiorniku spada - część powietrza idzie do cylindra). to odhamowanie zawsze jest pełne. Co więcej, jeżeli zrobimy kilka szybkich cykli hamowanie - odhamowanie, to zbiornik pomocniczy nie zdąży się wypełnić i hamulce ulegną wyczerpaniu (i tak też nazywa się system Westinghouse'a - hamulce wyczerpalne). Inne systemy mają nieco lepsze rozwiązania. Choć niewiele si ę różnią. Inny jest tylko zawór rozrządczy. W Oerlikonei na przykład porównuje on różnicę ciśnien przewód główny-zbiornik pomocniczy z ciśnieniem w cylindrze. I co za tym idzie umożliwia częśćiowe odhamowanie. [...] -- ___________ (R) /_ _______ Adam Płaszczyca (+48 601) 829697 ___/ /_ ___ ul. Jagiellońska 62 m 120, 03-468 Warszawa _______/ /_ IRC: _555, http://www.waw.pdi.net/~trzypion/ ___________/ mail: _555@irc.pl UIN: 4098313