From tomasz.dzioba@kuehne-nagel.com Tue Jan 4 12:53:48 2000 Newsgroups: pl.misc.kolej Subject: Re: jak to wyglada Message-ID: > >Jak sie prowadzi pociag, chodzi mi o techniki jazdy, kiedy steruje sie >predkoscia przez nastawnik a kiedy przez bocznikowanie (jestem w tym >temacie kompletnym zielonym groszkiem) > W lokomotywach PKP stosowane są silniki szeregowe prądu stałego. Mają one bardzo korzystną charakterystykę do napędu - wzrost obciążenia powoduje spadek prędkości obrotowej i wzrost pobieranego prądu a to z kolei wzrost momentu obrotowego (siły pociągowej). Aby ruszyć z miejsca musisz podać napięcie na silniki. W przypadku podania od razu max. zgodnie z charakterystyką: prędkość obrotowa 0, prąd bardzo duży = spalenie silników. Trzeba obnizyć napięcie aby prąd zszedł do poziomu poniżej maksymalnego. Technicznie odbywa sie to poprzez właczenie dodatkowych oporów, przełączanie silników w szereg lub tyrystorami. Nastawnikiem sterujesz własnie napieciem na silnikach - im wyższa pozycja tym wyższe napięcie. Wrzucasz pierwszą pozycję, płynie prąd i silnik dostaje moment obrotowy. Prędkosć wzrasta, prąd spada - dajesz następną pozycję, prąd wzrasta, wzrasta moment etc. aż do osiągnięcia tzw. charakterystyki bezoporowej - silniki pod pełnym napięciem. Na tej pozycji prędkość będzie wzrastać do momentu aż oporu ruchu zrównoważą siłę pociągową. Możliwe jest jednak dalsze zwiększenie siły poprzez osłabienie wzbudzenia silników (potocznie bocznikowanie aczkolwiek mozna to osiągnąć nie tylko bocznikując cewki wzbudzenia ale np zmniejszając liczbę zwojów). Służy do tego najczęściej oddzielny nastawnik. Włączanie poszczególnych stopni daje efekt jak dla nastawnika głównego - wzrost prądu, wzrost momentu, wzrost prędkości, obniżenie prądu, następna pozycja etc. W przypadku 4 silników można je połączyć szeregowo (750V na silnik) lub szeregowo-równolegle (1500V na silnik). Dla obu połaczeń masz pozycje rozruchowe i 1 pozycję bezoporową na której możesz stosować osłabienie wzbudzenia. Generalnie za pomocą nastawników sterujesz pośrednio siła pociągową lokomotywy. Pozdrawiam Tomek