Wagon parowy systemu Clayton'a
prod. Hipolita Cegielskiego

na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 


Rys.1.Wagon parowy syst. Clayton'a
zbudowany przez wytwórnię H. Cegielski.


          Pierwszy wagon parowy Clayton'a sprowadzono z Anglii w r. 1928 dla Dyrekcji Krakowskiej na warunkach dzierżawnych. Po roku zadowalającej pracy wagon ten zakupiła kolej lokalna Tarnów - Szczucin; w roku 1931 firma H. Cegielski w Poznaniu, dostarczyła PKP dalszych 5 wagonów Clayton'a, przyczym zespoły napędowe (z nieco większym kotłem, niż pierwszego wagonu) sprowadzono z Anglii. Równocześnie z PKP zamówiły 4 wagony Clayton'a prywatne koleje lokalne, mianowicie: Tarnów - Szczucin i Piła - Jaworzno po jednym i Lwów - Podhajce - 2; dwa ostatnie w związku ze skupem kolei Lwów - Podhajce przeszły na własność PKP.
          "Polskie" Claytony posiadały kocioł stojący typu opłomkowego z przegrzewaczem pary której ciśnienie wynosiło 19 atmosfer. Miały dwucylindrową, bliźniaczą maszynę parową obustronnego działania. Przekładnia typu mechanicznego nie posiadała skrzyni biegów, przenoszenie energii na oś napędną odbywało się od wału maszyny parowej za pośrednictwem stałej przekładni, składającej się z pary zębatych kół czołowych. Zróżniczkowanie szybkości jazdy odbywało się przez zmianę napełnienia cylindrów maszyny parowej. 
          Przyczyną dalszego nierozpowszechniania  na PKP była ich duża awaryjność, głównie kotłów (z powodu twardej wody) - w dwóch Claytonach wymieniono walczak wewnętrzny kotła, a w jednym kocioł doszedł do takiego stanu, że naprawa nie była opłacalna - zamiast jej zdemontowano cały napęd parowy, zastępując go napędem Diesel - elektrycznym. 

 
Rys. 2.Przekrój kotła 
syst. Clayton'a z bocznym
zasilaniem paleniska w wagonie
zbudowanym przez wytwórnię
H. Cegielski.
Rys. 3. Dwucylindrowa maszyna parowa
obustronnego działania wagonu syst. Clayton'a
wraz z przekładnią.

Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu syst. Clayton'a z wytwórni H. Cegielskiego
(stan na 01.06.1936 r.):


Oznaczenie 
90005
90006
90007
Typ wagonu
parowy Clayton,
krajowy
parowy Clayton,
krajowy
parowy Clayton
krajowy
Producent
H. Cegielski
H. Cegielski
H. Cegielski
Masa służbowa (t)
40,8
40,8
40,8
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
70/2
70/2
70/2
Liczba osi
4
4
4
Prędkość maksymalna (km/h)
70
70
70
Data uruchomienia na PKP
1931
1931
1931
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- ciśnienie pary przegrzanej (atm.)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa

1
maszyna parowa
100
19
-
2
180
254
węgiel z koksem

1
maszyna parowa
100
19
-
2
180
254
węgiel z koksem

1
maszyna parowa
100
19
-
2
180
254
węgiel z koksem

Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)

mechaniczna
-

mechaniczna
-

mechaniczna
-

Uwagi
-
-
przerobiony na
Diesel - elektr.
patrz: wagony 
spalinowe

 
Oznaczenie 
90008
90009
90028
Typ wagonu
parowy Clayton,
krajowy
parowy Clayton,
krajowy
parowy Clayton
krajowy
Producent
H. Cegielski
H. Cegielski
H. Cegielski
Masa służbowa (t)
40,8
40,8
40,8
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
70/2
70/2
70/2
Liczba osi
4
4
4
Prędkość maksymalna (km/h)
70
70
70
Data uruchomienia na PKP
1931
1931
1931
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- ciśnienie pary przegrzanej (atm.)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa

1
maszyna parowa
100
19
-
2
180
254
węgiel z koksem

1
maszyna parowa
100
19
-
2
180
254
węgiel z koksem

1
maszyna parowa
100
19
-
2
180
254
węgiel z koksem

Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)

mechaniczna
-

mechaniczna
-

mechaniczna
-

Uwagi
-
-
-

 
Oznaczenie 
90010
90026
90027
Typ wagonu
parowy Clayton,
krajowy
parowy Clayton,
krajowy
parowy Clayton
krajowy
Producent
H. Cegielski
H. Cegielski
H. Cegielski
Masa służbowa (t)
40,8
40,8
40,8
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
65/-
65/-
65/-
Liczba osi
4
4
4
Prędkość maksymalna (km/h)
70
70
70
Data uruchomienia na PKP
1931
1931
1931
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- ciśnienie pary przegrzanej (atm.)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa

1
maszyna parowa
100
19
-
2
180
254
węgiel z koksem

1
maszyna parowa
100
19
-
2
180
254
węgiel z koksem

1
maszyna parowa
100
19
-
2
180
254
węgiel z koksem

Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)

mechaniczna
-

mechaniczna
-

mechaniczna
-

Uwagi
-
-
-

 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.