Wagon Kiloński
 produkcji T. A. G. Kiel.

na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 


Rys.1.Wagon Kiloński (początkowo benzynowo - mech.,
a następnie Diesel - mech.), zbudowany przez wytw. T. A. G. Kiel.


          Drugim z kolei systemem wagonów gaźnikowych na PKP, po wagonie z przekładnią Gebus'a, był 4-osiowy wagon również pochodzenia niemieckiego, mianowicie wytwórni Kilońskiej (T. A. G. Kiel), wzięty do ruchu na linii Kraków - Wiwliczka w 1927 roku na warunkach dzierżawnych. W próbnym okresie swej pracy wagon ten wykazał jednak bardzo dużo usterek, wobec czego zwrócono go wytwórni, która wzamian niego przysłała w roku 1928-ym inny wagon, znacznie ulepszonej konstrukcji (rys. 1.). Wobec zadowalających wyników pracy tego wagonu w okresie próbnym zakupiono go, zamawiając jednocześnie następny taki wagon, który wzięto do ruchu w 1929 roku. Obydwa wagony 4-osiowe, posiadające przekładnię mechaniczną ze skrzynką biegów (T. A. G. Kiel), pracowały zadowalająco z silnikami gaźnikowymi (150 KM przy 1000 obr./min.) do roku 1934, kiedy, po przebiegu około 500.000 km (jeden okrągło 484.000, drugi 563.000), silniki pierwotne (po zużyciu się) zostały zastąpione silnikami Diesla syst. Ganz - Jendrassik (160 KM przy 1000 obr./min.) 

Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonów Kilońskich
(stan na 01.06.1936 r.):


Oznaczenie 
90003
90062
Typ wagonu
TAG Kiel
TAG Kiel
Producent
TAG Kilonia
TAG Kilonia
Masa służbowa (t)
36,5
36,5
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
80/-
80/-
Liczba osi
4
4
Prędkość maksymalna (km/h)
60
60
Data uruchomienia na PKP
1928
1929
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa

1
benzynowy - Ganz
165
1000
6
160
185
benzyna

1
benzynowy - Ganz
165
1000
6
160
185
benzyna

Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)

mechaniczna
TAG Kiel

mechaniczna
TAG Kiel

Akumulator:
- pojemność
- napięcie

200
24

200
24

Motowagonownia
Kraków
Kraków
Uwagi
modernizacja
patrz tabela niżej
modernizacja
patrz tabela niżej

Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonów Kilońskich po modernizacjach
(stan na 01.06.1936 r.):


Oznaczenie 
90003
90062
Typ wagonu
TAG Kiel
TAG Kiel
Wykonawca modernizacji
-
-
Masa służbowa (t)
-
-
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
80/-
80/-
Liczba osi
4
4
Prędkość maksymalna (km/h)
-
-
Data ponownego uruchomienia na PKP
1934
1934
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa

1
Diesel - Ganz Jendrassik
ok.160
1000
-
-
-
olej napędowy

1
Diesel - Ganz Jendrassik
ok.160
1000
-
-
-
olej napędowy

Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)

mechaniczna
TAG Kiel

mechaniczna
TAG Kiel

Akumulator:
- pojemność
- napięcie

200
24

200
24

Motowagonownia
Kraków
Kraków
Uwagi
później silnik
wysokoprężny
później silnik 
wysokoprężny

 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.