Wagon Ganz'a

na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 


Rys.1.Wagon Ganz'a (początkowo benzynowo - mech.,
a następnie Diesel - mech.), zbudowany przez
wytwórnię Ganz w Budapeszcie.


          Trzeci system wagonów gaźnikowych, po wagonach syst. Gebusa i T. A. G. Kiel, reprezentuje wagon 2-osiowy pochodzenia węgierskiego (syst. Ganz'a) zakupiony na początku 1928 roku przez kolej lokalną Kraków - Kocmyrzów (rys. 1.).
          Wagon ten, posiadający przekładnię mechaniczną ze skrzynką biegów syst. Ganz'a, pracował z silnikiem benzynowym (syst. Ganz'a, 80 (??) KM przy 1000 obr./min.) z wynikiem zadowalającym do roku 1935, kiedy, po przebiegu ponad 559.600 km, otrzymał nowy silnik, przyczym i w tym przypadku, jak i w wagonach Kilońskich, zastosowano silnik Diesla syst. Ganz - Jendrassik (108 KM przy 1150 obr./min.). 

Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu Ganz'a
(stan na 01.06.1936 r.):


Oznaczenie 
90029
90029 - po modernizacji
Typ wagonu
Ganz
TAG Kiel
Producent (wykonawca modernizacji)
Ganz Budapeszt
-
Masa służbowa (t)
19,3
-
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
46/-
46/-
Liczba osi
2
2
Prędkość maksymalna (km/h)
55
-
Data uruchomienia na PKP
1928
1934
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
1
benzynowy - Ganz
120
1150
6
135
185
benzyna
1
Biesel - Ganz Jendrassik
ok. 108
1150
-
-
-
olej napędowy
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
mechaniczna
Ganz
mechaniczna
Ganz
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
300
24
300
24
Motowagonownia
Kraków
Kraków
Uwagi
patrz  - po modernizacji
później silnik 
wysokoprężny

 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.