Lata 1945 - 1959
Lata 1945 - 1959:
14.05.1945 - Warszawa Grodzisk (41 km)3) - system 600 V pr. stałego - linia WKD.
1946           - Jugowice - Walim (4 km) - system 1000 V pr. stałego3).
14.07.1946 - Warszawa Wsch. - Otwock (23 km)1),3),5),12.06.19462), 22.07.19464).
14.03.1948 - Warszawa Śródmieście - Mińsk Mazowiecki (41 km)1),2),3),5), 14.09.19484). w tym 03.02.1948 - Warszawa Wsch. - Miłosna (17 km)1),2),3),5).
23.03.1949 - Warszawa Wsch. - Warszawa Śródmieście1),2),3).
24.06.1949 - Warszawa Wsch. - Warszawa Śródmieście (5 km)5).
17.01.1950 - Warszawa Śródmieście - Żyrardów (44 km)1),2),3),4),5).
02.01.1951 - Gdańsk Gł. - Gdańsk Nowy Port (8 km)1),2),3),4),5) - system 800 V pr. stałego.
02.01.1951 - Gdańsk Gł. - Sopot (odc. Wrzeszcz - Sopot jednotorowy3)), (11 km)1),2),3),4)- system 800 V pr. stałego.
02.01.1952 - Gdańsk Gł. - Sopot (12 km) - system 800 V pr. stałego5).
22.06.1952 - Gdańsk Wrzeszcz - Sopot (drugi tor)3),4) - system 800 V pr. stałego.
14.03.1952 - Warszawa Wileńska - Tłuszcz (33 km)1),2),4), 23.03.19523),5).
14.03.1952 - Warszawa Zach. - Błonie (24 km)1),2),4), 23.03.19523),5).
14.03.1952 - Warszawa Wsch. - Rembertów - Zielonka (9 km)1),2).
23.03.1952 - Warszawa Wsch. - Zielonka (9 km)5).
05.07.1953 - Żyrardów - Skierniewice (22 km)1),2),3),4),5).
22.07.1953 - Sopot - Gdynia Gł. (odc. Orłowo - Gdynia Gł. jednotorowy), (10 km)1),2),3),4),5) - system 800 V pr. stałego.
30.04.1954 - Skierniewice - Koluszki (39 km)1),2),3), 01.05.19544),5).
01.05.1954 - Gdynia Orłowo - Gdynia Gł. (drugi tor)3),4) - system 800 V pr. stałego.
10.09.1954 - Koluszki - Łódź Fabryczna (26 km)1),2),3), 03.09.19544), uroczyste otwarcie 02.10.19543).
03.10.1954 - Koluszki - Bedoń - Łódź Fabryczna (27 km)5).
03.10.1954 - Warszawa Zach. - Warszawa Gł. (2 km)3), też 5) ale 1955 i (3 km).
21.01.1955 - Koluszki - Piotrków Trybunalski (39 km)1),2),4).
22.05.1955 - Koluszki - Piotrków Trybunalski (40 km)5).
03.09.1955 - Pruszków - Odolany (10 km)1),3), też 5) ale 1955 i (11 km).
1956           - Łódź Olechów - Andrzejów - Łódź Widzew1), też 5) ale (8 km), 19572).
21.01.1956 - Piotrków Trybunalski - Częstochowa (85 km)1),2),3),4),5).
15.01.1956 - Gdynia Gł. - Gdynia Chylonia (6 km)1),2),3),4), też 5) ale 1956 i (7 km) system 800 V pr. stałego.
01.05.1956 - Częstochowa - Zawiercie (45 km)1),2),3).
03.06.1956 - Częstochowa - Zawiercie - Łazy (51 km)5).
03.06.1956 - Zawiercie - Łazy (6 km)1),2),3),4).
01.04.1957 - Łazy - Katowice - Zabrze - Gliwice (67 km)5).
01.06.1957 - Łazy - Katowice - Gliwice (64 km)1),2),3).
01.06.1957 - Warszawa - Częstochowa - Katowice - Gliwice (cała magistrala)1),4).
30.12.1957 - Gdynia Chylonia - Wejherowo (18 km)1),2),3),5), 31.12.19564) - system 800 V pr. stałego.
05.01.1958 - Otwock - Pilawa (27 km)1),2), 12.01.19583),5).
21.01.1958 - Łódź Widzew - Łódź Chojny (8 km)1), 25.01.19583).
21.01.1958 - Bedoń/Łódź Olechów - Łódź Chojny - Łódź Kaliska (18 km)1), 25.01.19583), też 5) ale 01.06.1958 i (26 km).
1959           - Jugowice - Walim (4 km) - likwidacja trakcji elektrycznej3), system 1000 V pr. stałego.
15.03.1959 - Błonie - Sochaczew (26 km)2),3),4).
29.04.1959 - Jaworzno Szczakowa - Kraków Gł. - Kraków Płaszów (60 km)1),2), 14.05.19594), 29.09.19593).
30.04.1959 - Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa (16 km)1),2),3), 14.05.19594).
14.05.1959 - Katowice - Jaworzno Szczakowa (22 km)1),2),3),4).
29.05.1959 - Pruszków - Grodzisk Mazowiecki (II para torów), (14 km)1),3).
14.06.1959 - Częstochowa Stradom - Częstochowa Osobowa - Częstochowa Towarowa (5 km)1).
31.07.1959 - Kraków Mydlniki - Kraków Nowa Huta (22 km)1),2),3).
31.07.1959 - Kraków Mydlniki - Batowice (7 km)4).
28.09.1959 - Kraków Mydlniki - Kraków Prokocim (13 km)1),2),3).
Uwaga zawarta w 5): Trakcja elektryczna na liniach kolejowych województwa wrocławskiego /za wyjątkiem linii Jugowice - Walim/ oraz na linii Koszalin - Unieście nie została odbudowana po II wojnie światowej.
Bibliografia:
1) "50 lat trakcji elektrycznej PKP. Elektryfikacja linii Warszawa - Gdańsk". Zbiór referatów. Gdańsk, grudzień 1985.
2) Trakcja i Wagony, nr 1/86.
3) "50 lat elektryfikacji PKP". Praca zbiorowa.
4) "Historia elektryki polskiej. t. V - Trakcja elektryczna". Praca zbiorowa, Warszawa 1971.
5) T.Lijewski "Dokumentacja geograficzna, Zeszyt 5 - Rozwój sieci kolejowej Polski"

 

Powrót do poprzedniej strony.
Powrót do strony - kolej normalnotorowa.