27 lipca 2001 roku na dworcu Bydgoszcz Główna odbyły sie główne obchody 150 rocznicy uruchomienia pierwszego połączenia kolejowego z Bydgoszczy do Piły oraz 140 lecia uruchomienia linii kolejowej z Bydgoszczy do Torunia. "Fundatorami" imprezy byli Marszałek województwa, Wojewoda, Prezydenci miast Bydgoszczy i Torunia. 
W Bydgoszczy od godz. 10.00 czynna była wystawa sprzętu drogowego i ratowniczego na jednym z torów stacji Bydgoszcz Główna oraz makieta kolejowa w skali HO w ośrodku nauczania kierowania ruchem kolejowym. Czynne było też Muzeum Węzła Bydgoskiego, prowadzone przez Jurka Pawłowskiego. Tam do nabycia jego najnowsza praca - "150 lat kolei w regionie kujawsko - pomorskim 1851 - 2001" - 80 stron i cena 12 zł. Na holu dworca mażna też było nabyć okolicznościową kartkę pocztową z okolicznościowym datownikiem.
1. Budynek dworca Bydgoszcz Gł.
- widok z ulicy Dworcowej.Widoczna
okolicznościowa tablica z napisem 
"150 lat kolei w regionie 
kujawsko-pomorskim"
Widoczne tory - pozostałość po
dawnej linii tramwajowej.
fot. Przemysław Maron, 
27.07.2001 r.
2. Okładka książki
"150 lat kolei w regionie
kujawsko - pomorskim
1851 - 2001"
autorstwa J. Pawłowskiego.
3. Okolicznościowa kartka
wraz z datownikiem.

 
Lp
Ściągnij
Dźwięk
Długość
Rozmiar
Właściwości
1.
Zapis dźwiękowy z hallu budynku dworca.
Komunikat informuje o atrakcjach jakie przygotowali organizatorzy w dniu obchodów 150 rocznicy.
1 min 59 s
699 KB
48 kbps,
44100 kHz,
mono

     O godz. 12.30 ze stacji Toruń Główny wyruszył pociąg okolicznościowy do stacji Nakło n/Notecią w składzie ED72-003 i 004 w którym jechali wszyscy "oficjele" oraz pozostali wszyscy chętni.
Zanim pociąg oprzybył do stacji Bydgoszcz Główna, dokonywano tam gorączkowych przygotowań. "Rarytasem" była m. inn. manewrująca (zresztą przypadkowo) ST44-1109 - ginący już okaz najliczniejszej swego czasu serii lokomotyw spalinowych PKP.
 

4. Fragment wystawy sprzętu ratowniczego
przy peronie IIIa. W tle SU45-166.
fot. Przemysław Maron, 
27.07.2001 r.
5. ST44-1109 w czasie manewrów.
fot. Przemysław Maron, 
27.07.2001 r.

 
Lp
Ściągnij
Dźwięk
Długość
Rozmiar
Właściwości
1.
ST44-1109 stoi z pracującym silnikiem 
(patrz - fot. 4).
20 s.
117 KB
48 kbps,
44100 kHz,
mono

Godz. 13.10 (tylko 40 min. od wyjazdu z Torunia) - po okazałej zapowiedzi megafonowej i przy dźwiękach orkiestry kolejowej na tor przy peronie I wjeżdża pociąg okolicznościowy i ....zatrzymuje sie ok. 30 metrów za daleko. Trochę konsternacji, po kilku minutach rozpoczyna się część oficjalna - przemówienia, przemówienia i ....
Część oficjalną kończy podpisanie przez Marszałka województwa i Dyrektora Zarządu Przewozów Pasażerskich umowy o finansowaniu przewozów lokalnych (podobno nie będzie przynajmniej gorzej, niż jest, mają być też kupowane autobusy szynowe produkcji ZNTK Bydgoszcz. 
 

6. Orkiestra kolejowa oraz inni 
"goście" przygotowują się
na wjazd pociągu "specjalnego".
fot. Przemysław Maron, 27.07.2001 r.
7. Pociąg okolicznościowy
w składzie ED72-003 + ED72-004 wjechał na tor przy peronie pierwszym... 
fot. Aleksander Maron,
27.07.2001 r.
8. ...stanął jednak ok. 30 m za daleko.Z tego powodu przez dłuższy czas panowało małe zamieszanie.
fot. Aleksander Maron, 
27.07.2001 r.

 
Lp
Ściągnij
Dźwięk
Długość
Rozmiar
Właściwości
1.
Zapowiedź wjeżdżającego pociągu okolicznościowego. Nagranie posiada obcięte pierwsze słowo "pociąg...".
21 s.
123 KB
48 kbps,
44100 kHz,
mono
2.
Pociąg wjeżdża na tor przy peronie pierwszym. 
Po gwiździe zaczyna grać orkiestra, następnie słychać jego hamowanie.
45 s.
268 KB
48 kbps,
44100 kHz,
mono

     Godz. 13.58 - pociąg okolicznościowy rusza do Nakła, planowy "pośpiech" do Świnoujścia (57113) z godz. 13.55 czeka na odjazd przy peronie II. Koniec imprezy. Orkiestra odkłada instrumenty, czekać mają jeszcze z godzinę na powrót pociągu z "oficjelami" z Nakła.
 

9. ED72-003 w "pełnej gali"
fot. Aleksander Maron,
27.07.2001 r.
 
10. Po czasochłonnych namysłach
cały skład cofnięto do tyłu.
fot. Aleksander Maron,
27.07.2001 r.

 
11. Chwilę przed odjazdem do Nakła
na stację wjeżdża EU07-093
z pociągiem z Torunia.
fot. Aleksander Maron, 
27.07.2001 r.
 
12. W drogę...do Nakła.
Widoczna druga część
składu - ED72-004.
fot. Aleksander Maron,
27.07.2001 r.

Za kilka minut po drugiej stronie dworca zaczyna manewrować ST44-1096, też ciekawostka. Poza tym codzienna szarzyzna, większość pociągów ma po 20 - 30 minut opóźnienia, szczególnie z południowych okolic Polski. Poza tym, zajęcie toru przy peronie nr I i IIIa spowodowało "totalny" chaos, pociągi przyjeżdżały i odjeżdżały z bardzo dziwnych torów. Zapowiedzi megafonowe skutecznie zagłuszały też przemówienia "oficjeli".
 

13. ST44-1096 podczas manewrów.
fot. Aleksander Maron,
27.07.2001 r.


Powrót do poprzedniej strony.
Powrót do strony głównej.