Pociąg Sieciowy typu PS 00 M

Pociąg sieciowy typu PS-00.M służy do wykonywania wszystkich prac naprawczych i konserwacyjnych sieci trakcyjnej i elementów znajdujących się w ich pobliżu. Cały pociąg jest tak zbudowany a jego wyposażenie w podzespoły robocze tak skompletowane aby praca na pociągu odbywała się z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa oraz aby poszczególne operacje mogły być wykonywane szybko, bez większego wysiłku fizycznego pracowników. Koncepcja pociągu jest wynikiem wieloletniej współpracy z pracownikami zajmującymi się problematyką sieci trakcyjnej. W kabinie sterowniczej  znajdują się urządzenia do sterowania jazdą oraz kontroli i monitorowania prawidłowości pracy wszystkich podzespołów roboczych pociągu za pomocą komputera pokładowego. Do dokładniejszej obserwacji sieci trakcyjnej podczas jej przeglądów pod napięciem służy podnoszone pod przeszkloną kopułką w  dachu stanowisko. W kabinie ponadto znajdują się miejsca siedzące dla członków brygady oraz szafki ubraniowe wyposażone w nawiew ciepłego powietrza w celu wysuszenia wilgotnych ubrań roboczych. Zamontowana na amortyzatorach, dobrze wentylowana, ogrzewana i wyciszona kabina zapewnia komfortowe warunki dla obsługi pociągu. Kabina warsztatowa  posadowiona jest na ramie bez amortyzatorów, co  umożliwia przewożenie w niej dużej ilości narzędzi i sieciowego sprzętu pomocniczego w specjalnych skrzyniach, szufladach i szafkach narzędziowych. Znajdujące się w warsztacie urządzenia tj: wiertarka stołowa, szlifierka, imadło, kowadło oraz spawarka służą do wykonywania prac ślusarsko-montażowych w bardzo dobrych do tego warunkach. Wyłożenie ścian materiałem odpornym na uszkodzenia, zabezpieczenie szyb siatką oraz stalowa podłoga, gwarantują dużą trwałość kabiny podczas intensywnej eksploatacji. We wnętrzu znajdują się gniazda elektryczne i końcówki pneumatyczne do zasilania narzędzi mechanicznych. Kabina socjalna  zamontowana na członie doczepnym przystosowana jest do przebywania w niej np. w czasie dojazdu lub podczas przerw w pracy. Znajdujące się w kabinie wyposażenie: lodówka, umywalka z ciepłą i zimną wodą, czajnik, kuchenka elektryczna, kuchenka mikrofalowa, stół i ławki umożliwiają przygotowanie i spożywanie posiłków w dobrych warunkach socjalnych. W kabinie socjalnej znajduje się także stanowisko kierownika pociągu, posiadające łączność kablową z kabinami sterowniczymi pociągu. Kabina jest dobrze ogrzewana, wentylowana i oświetlona. Kabina sterownicza przyczepy służy do sterowania jazdą oraz posiada kilka miejsc dla pracowników. Komfort przebywania i jazdy jest taki sam jak w kabinie sterowniczej . Rolka podnoszenia sieci służy do podnoszenia sieci trakcyjnej na  wysokość do 5,5 metra. Sterowanie rolką odbywa się z kasety drogą radiową. Pantograf kontrolno-pomiarowy  przeznaczony jest do pomiaru geometrii sieci trakcyjnej w stanie beznapięciowym oraz do wykonywania jej przeglądów podczas jazdy pociągu pod napięciem. Pantograf posiada regulację docisku ślizgacza do przewodu jezdnego od 2 do 18 daN. Podczas pracy bez napięcia pantograf spełnia także rolę uszyniacza i uzależnia odblokowanie włazu wejściowego na pomosty stałe. Wciągarka służąca np. do naciągania zerwanej sieci zamontowana jest obrotowo na pomoście stałym. Duża siła naciągu 50 kN daje bardzo duże możliwości pracy. Pomosty stałe obu członów zapewniają bardzo dużo miejsca do pracy przy sieci trakcyjnej na wysokości ok. 4 metrów od główki szyny. Hydraulicznie podnoszone barierki zabezpieczające krawędzie pomostów, mostek przejściowy między członami, krawężniki, ażurowe poszycie oraz solidne zabezpieczenie antykorozyjne gwarantuje pełne zabezpieczenie pracowników. W pomost o łącznej długości ponad 17 metrów i szerokości 2,1 metra wbudowane są dwie skrzynie 2,8 metra każda i 6 skrzyń o długości 1,2 metra każda. Wypornica sieci służy do korygowania elementów sieci trakcyjnej. Dwa teleskopowe ramiona na wysuwanej ramie oraz obrót całej wypornicy gwarantuje całkowite wyeliminowanie pracy fizycznej pracowników. Wypornica sterowana jest drogą radiową z kasety przenośnej. Rolka podnoszenia sieci jest konstrukcją teleskopową podnoszoną do góry na wysokość do 6 metrów. Na rolce znajduje się także wciągarka 50 kN,  unoszona wraz z rolką na wysokość do 5,6 metra. Agregat prądotwórczy służy do zasilania w energię elektryczną odbiorników znajdujących się na pociągu: spawarki, oświetlenia, zasilacza podestu ruchomego, elektronarzędzi itp. Bębny służą do przewożenia przewodu jezdnego i liny nośnej. Osie bębnów posiadają hamulec, który służy do wstępnego napinania przewodów podczas rozwijania. Podest ruchomy PA 240 służy do wykonywania prac w miejscach niedostępnych z pomostu stałego. Maksymalna wysokość podnoszenia 14,3 metra, wysięg boczny 12,4 metra, głębokość opuszczania 4,6 metra oraz wymiary obrotowego kosza 2x1 metr umożliwiają  duży zakres pracy. Podest sterowany jest drogą radiową z kasety, z której możliwe jest także sterowanie  podjazdem roboczym pociągu. W koszu znajdują się przyłącza elektryczne i pneumatyczne do zasilania narzędzi mechanicznych. Wózki jednoosiowe napędne i toczne wyposażone w hamulce tarczowe gwarantują bardzo wysoki komfort jazdy. Wózki napędne posiadają piasecznice do jazdy w trudnych warunkach. Wszystkie wózki wyposażone są w blokadę zawieszenia, która uruchamiana jest w czasie pracy. Gwarantuje to sztywne i stabilne usytuowanie ram, na których zamontowane są wszystkie podzespoły robocze. W celu zwiększenia bezpieczeństwa i ułatwienia pracy brygadzie remontowej w kabinie sterowniczej został zamontowany komputer pokładowy koordynujący prace i zabezpieczający przed awarią pociągu

 

 

Pociąg sieciowy PS 00 M  Zmodernizowany typ PS 00 podstawowa różnica - wózki jednoosiowe i kosz roboczy  

 

Wypornica sieci trakcyjnej . Unowocześniona i przeniesiona na człon doczepny, w tle widać kosz roboczy. PS 00M nie posiada pomostów roboczych podnoszonych tak jak jego młodszy brat PS 00

Pulpit sterowniczy żurawia i zarazem kosza roboczego, w PS 00M jest możliwość sterowania podjazdem roboczym z tego właśnie pulpitu

Pantograf pomiarowy (odsów i wysokość zawieszenia sieci ), po otworzeniu odłącznika i przełączeniu na jazdę pod napięciem można wykonywać pomiary bez wyłączania napięcia w sieci trakcyjnej 

 

PS 00 M

Wypornica sieci trakcyjnej

Pulpit sterowniczy żurawia

Pantograf pomiarowy

Opis i zdjęcia udostępniła Fabryka Pojazdów Szynowych Stargard Szczeciński

Powrót