Historia, literatura, zarządy kolejowe...
Opracowano na podstawie (fragmentów) oryginalnych wypowiedzi.

Spis treści
  1. W opisach modeli lokomotyw czy wagonów naszych zachodnich sąsiadów mówi się o "epokach". Jakie są kryteria podziału historii na epoki?
  2. Jak interpretować oznaczenia niemieckich pociągów?

P.: W opisach modeli lokomotyw czy wagonów naszych zachdnich sąsiadów mówi się o "epokach". Jakie są kryteria podziału historii na epoki?

O. ("Jacek Grabowski" <jacek.grabowski@warszawa.biz.pl>, 21.10.1997r.):

Bardzo proste. "Epoka I" to okres kolei zwiazkowych, czyli KPEV (pruskie), KBayStsB (bawarskie), saskie, itd. "Epoka II" to okres DRG, czyli Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, a wiec kolei Rzeszy Niemieckiej od 1925 (circa) do 1945 roku. "Epoka III" to okres Deutsche Bundesbahn/Deutsche Reichsbahn do zjednoczenia Niemiec, itd. Dokladnie nie pamietam. Jest to ujete w odpowiedniej normie MOROP (stowarzyszenia modelarzy kolejowych). Sam probowalem kiedys z kolegami utworzyc taka norme dla Polski, ale nie wiem czy w koncu powstala. Ja proponowalem uzywac oznaczen PKP(a) (dla epoki II, bo pierwsza wiadomo - rozbiory) i PKP(b) dla epoki trzeciej. Ciekawe, czy cos z tym ustalili...


P.: Jak interpretować oznaczenia niemieckich pociągów?

O. ("Maciej Madalinski" <madal@cofund.org.pl>, 09.11.1997r.):

bez niczego - pociag osobowy (Personenzug)
E - pociag osobowy przyspieszony (Eilzug), bez doplaty, ale nie wszedzie staje
RE - Regional Express, to taki osobowy, ale szybszy
SE - StadtExpress, jak RE tylko z i do aglomeracji
D - pociag pospieszny (D-Zug)
Ex - ekspres (tez sa)
IR - InterRegio
ICN - InterCity Night (nocne InterCity)
EC - EuroCity
IC - InterCity
ICE - InterCity Express (specjalne jednostki z szybkoscia do 280 km/h)