P.: Jak to jest z tym samoczynnym zamykaniem drzwi bocznych, czemu to nie działa?
Odp. (Paweł Kucharczyk, 10.02.1999r.):
Mechanizmy do samoczynnego zamykania drzwi bocznych zainstalowane są
w większości wagonów pasażerskich używanych przez PKP. Wyłącznik znajduje
się na grzejniku koło drzwi lub w ściance WC i pasuje do niego zwykły "kwadrat".
Urządzenia te zasilane są sprężonym powietrzem i aby działały konieczne
jest podłączenie żółtych przewodów zasilających (te czerwone, które zawsze
powinny być podłączone, to są od hamulca zespolonego). Dodatkowo przełącznik
"Samoczynne zamykanie drzwi bocznych" umieszczony obok przejścia międzywagonowego
powinien być ustawiony na "1" (takie ustawienie tego przełącznika powoduje
też zadziałanie blokady drzwi bocznych -- podczas jazdy pociągu drzwi nie
dadzą się otworzyć).
Urządzenia te faktycznie działają (nawet w przypadku drzwi łamanych),
drzwi muszą być jednak całkowicie (lub prawie całkowicie) otwarte -- siłownik
nie jest w stanie docisnąć drzwi lekko uchylonych (dotyczy to oczywiście
drzwi "łamanych").
Jeśli połączone są też przewody zdalnego sterowania (to te wiszące
w przejściach międzywagonowych) to uruchomienie mechanizmu powoduje zamknięcie
drzwi w całym pociągu.