Samoczynne zamykanie drzwi bocznych

P.: Jak to jest z tym samoczynnym zamykaniem drzwi bocznych, czemu to nie działa?

Odp. (Paweł Kucharczyk, 10.02.1999r.):

Mechanizmy do samoczynnego zamykania drzwi bocznych zainstalowane są w większości wagonów pasażerskich używanych przez PKP. Wyłącznik znajduje się na grzejniku koło drzwi lub w ściance WC i pasuje do niego zwykły "kwadrat". Urządzenia te zasilane są sprężonym powietrzem i aby działały konieczne jest podłączenie żółtych przewodów zasilających (te czerwone, które zawsze powinny być podłączone, to są od hamulca zespolonego). Dodatkowo przełącznik "Samoczynne zamykanie drzwi bocznych" umieszczony obok przejścia międzywagonowego powinien być ustawiony na "1" (takie ustawienie tego przełącznika powoduje też zadziałanie blokady drzwi bocznych -- podczas jazdy pociągu drzwi nie dadzą się otworzyć).
Urządzenia te faktycznie działają (nawet w przypadku drzwi łamanych), drzwi muszą być jednak całkowicie (lub prawie całkowicie) otwarte -- siłownik nie jest w stanie docisnąć drzwi lekko uchylonych (dotyczy to oczywiście drzwi "łamanych").
Jeśli połączone są też przewody zdalnego sterowania (to te wiszące w przejściach międzywagonowych) to uruchomienie mechanizmu powoduje zamknięcie drzwi w całym pociągu.