Dane charakterystyczne wagonów spalinowych eksploatowanych w PKP w okresie międzywojennym
Opracowano na podstawie ksiązki J. Gronowicza i B. Kasprzaka "Lokomotywy spalinowe".

 
 
Producent
Rok rozpoczęcia eksploatacji w PKP
Liczba osi
Prędkość maksymalna [km/h]
Masa służbowa [t]
Liczba miejsc siedzących stałych / odchylanych
Liczba silników spalinowych
Typ silnika spalinowego
Moc silnika spalinowego [kW]
Prędkość obrotowa silnika spalinowego [obr/min]
Liczba cylindrów
Średnica cylindra [mm]
Skok tłoka [mm]
Rodzaj paliwa
Rodzaj przekładni
Typ przekładni
Lokomotywownia eksploatująca
T.A.G. Kiel Kilonia
1928
1934 *
1929
1934 *
4
60
36,5
80
1
Ganz *
121
1000
6
160
185
olej napędowy
mechaniczna
T.A.G. Kiel
Kraków
Ganz Budapeszt
1928
1934 *
2
55
19,3
46
1
Ganz *
88
1150
6
135
185
olej napędowy
mechaniczna
Ganz
Kraków
Austro--Daimler Wiedeń
1933
4
100
19,6
56/48
2
Austro--Daimler
59
3000
6
85
115
benzyna
hydrauliczna
Voith
Kraków
H. Cegielski Poznań
1934
4
120
32,3
71/11
2
Saurer BXD
110 **
1350
6
130
180
olej napędowy
mechaniczna
Mylius CV 2
Warszawa
Lilpop, Rau i Loewenstein Warszawa
1934
4
85
28,6
71/4
2
Saurer BLD
74 **
1600
6
110
150
olej napędowy
mechaniczna
Mylius C
Warszawa
Lilpop, Rau i Loewenstein Warszawa
1934
2
70
14,3
46
1
Saurer BLD
74 **
1600
6
110
150
olej napędowy
mechaniczna
Mylius C
Warszawa
H. Cegielski Poznań
1935
4
130
31,9
77/4
2
Saurer BXD
110
1350
6
130
180
olej napędowy
mechaniczna
Mylius CV2
Warszawa
Lilpop, Rau i Loewenstein Warszawa
1935
2
75
15,8
35/4
1
Saurer BLD
74
1600
6
100
150
olej napędowy
mechaniczna
Mylius CV2
Wilno
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce Chrzanów
1939
4
115
22,0
56/4
2
MAN
92
1350
6
140
180
olej napędowy
hydrauliczna
Voith
Kraków
Zieleniecki Fitzner i Gamper Sanok
1936
4
95
36,9
60/4
1
Ganz -- Jendrassik
162
1250
6
170
220
olej napędowy
mechaniczna
Ganz
Skarżysko
Zakłady Ostrowieckie Warszawa
1936
4
90
40,5
70/2
1
Eberman
176
800
6
180
250
olej napędowy
elektryczna
Gebus
Skarżysko ***
H. Cegielski Poznań
1936
4
130
32,1
77/4
2
Saurer BZD
110
1350
6
130
180
olej napędowy
hydrauliczna
Voith
Lwów
Lilpop, Rau i Loewenstein Warszawa
1936
4
130
32,0
77/4
2
Saurer SZD
110
1350
6
130
180
olej napędowy
mechaniczna
Mylius CV2
Warszawa
Huta Królewska i Laura Chorzów
1936
4
100
47,9
70
2
Simmering
147
1350
8
159
190
olej napędowy
elektryczna
Gebus
Warszawa
H. Cegielski Poznań
1938
4
90
57,3
52/5
1
Eberman
228
950
8
180
250
olej napędowy
elektryczna
Gebus
Wilno
H. Cegielski Poznań
1938
4
90
57,3
52/5
1
Eberman
228
950
8
180
250
olej napędowy
elektryczna
Brown Bovesi
Wilno
H. Cegielski Poznań
1939
4
130
42,5
58/2
2
Saurer BZD
110
1350
6
130
180
olej napędowy
mechaniczna
Mylius CV2
Warszawa
*) początkowo z silnikami o zapłonie iskrowym, zastąpionymi potem silnikami o zapłonie samoczynnym,
**) silniki z komorami wstępnymi zastąpiono później silnikami z wtryskiem bezpośrednim,
***) wagon spalinowy przerobiony z wagonu parowego typu Clayton, zbudowanego w 1931r. w Zakładach H. Cegielskiego.