Lokomotywa spalinowa typu 302D serii SP47
Opracowano na podstawie książki J. Gronowicza, B. Kasprzaka "Lokomotywy spalinowe".

    Lokomotywa spalinowa serii SP47 typu 302D jest lokomotywą o mocy 2200 kW, z przekładnią elektryczną i prędkości maksymalnej 120 lub 140 km/h. Konstrukcja lokomotywy w dużym stopniu wzorowana jest na konstrukcji lokomotywy serii SU46 z tym, że zastosowano 16-cylindrowy silnik spalinowy typu 2116SSF, trójfazową prądnicę główną wraz z prostownikiem krzemowym oraz zwiększono długość lokomotywy. Wprowadzono również wiele innych zmian poprawiających własności lokomotywy. Ze względu na małą liczbę tych lokomotyw (2 szt.), nie znalazły one szerszego zastosowania. Silnik trakcyjny tej lokomotywy jest ułożyskowany na osi zestawu za pomocą łożysk tocznych, a w zestawach kołowych zastosowano wkładki elastyczne firmy SAAB.

    Obecnie wszystkie lokomotywy tej serii zostały już wycofane z eksploatacji. Podobno jedna z nich zostanie umieszczona jako pomnik a druga ulegnie skasowaniu.

SP47-001, Olsztyn 01.05.1999SP47-001, Olsztyn 01.05.1999SP47-001, Olsztyn 01.05.1999
 
 
Seria/typ: SP47/302D
Producent: H. Cegielski, Poznań
Rok rozpoczęcia ekspl. w PKP: 1975
Układ osi: CoCo
Prędkość maksymalna [km/h]: 120/140
Maksymalna siła pociągowa [kN]: 373,8
Masa służbowa [t]: 114,0
Maksymalny nacisk zestawu kołowego na szyny [kN]: 186,4
Długość całkowita [m]: 20,2
Zapas paliwa [l]: 5500
Typ hamulca: Oerlikon
Typ silnika spalinowego: 2116SSF
Moc silnika spalinowego [kW]: 2206
Prędkość obrotowa silnika spalinowego [obr/min]: 1500
Rodzaj przekładni: elektryczna
Typ przekładni: ---
Typ prądnicy głównej: GD-12-2-150
Moc znamionowa prądnicy głównej [kW]: 2040
Typ elektrycznego silnika trakcyjnego: LSa-493
Moc ciągła elektrycznego silnika trakcyjnego [kW]: 310
Uwagi: