Lokomotywa elektryczna typu 2E
Opracowano na podstawie skryptu W. Gąsowskiego, J. Sobasia i K. Pohla "Układy mechaniczne elektrycznych pojazdów trakcyjnych".

    Drugim typem lokomotywy elektrycznej, opracowanym przez OBRPS--Poznań 1953r. przy współpracy angielskiej firmy Metropolian Vickers, była sześcioosiowa lokomotywa typu 2E przeznaczona do prowadzenia na zelektryfikowanej magistrali specjalizowanych pociągów z piaskiem przeznaczonym do podsadzki w kopalniach węgla. Lokomotywa posiada specjalne rozwiązenie wentylacji silników trakcyjnych, nie dopuszczające do przedostawania się do silników pyłu i piasku. Ma ona zarówno pantografy górne jak i boczne, co umożliwia odbiór prądu z sieci górnej lub z prowizorycznej sieci bocznej na wyrobisku.
    Prototyp lokomotywy wykonał Pafawag--Wrocław w 1954r.
 
Moc znamionowa 1500 kW
Siła pociągowa przy mocy ciągłej 168 kN
Prędkość przy mocy ciągłej 32 km/h
Prędkość maksymalna 68 km/h
Siła pociągowa przy rozruchu 250 kN
Napięcie obwodu sterowania 110 V
Nacisk zestawu na szynę 196 kN
Masa lokomotywy 120 t
Długoć lokomotywy ze zderzakami 16900 mm