Lokomotywa elektryczna typu 1E serii EP-02
Opracowano na podstawie skryptu W. Gąsowskiego, J. Sobasia i K. Pohla "Układy mechaniczne elektrycznych pojazdów trakcyjnych".

Pierwszą polską lokomotywę elektryczną w okresie powojennym zaprojektowano w 1950r. w OBRPS--Poznań (ówcześnie CBKPTK--Poznań), a prototyp lokomotywy wykonano w 1953r. w Pafawag--Wrocław. Lokomotywa przeznaczona była do ruchu pasażerskiego (węzła warszawskiego) i oznaczona została symbolem 1E (seria EP-02). Konstrukcja składa się z pudła całkowicie spawanego z czteropunktowym podparciem na wózkach o jednostopniowym usprężynowaniu. Wyposażenie elektryczne importowano z Anglii.
 
Moc znamionowa 1600 kW
Siła pociągowa przy mocy ciągłej 72 kN
Prędkość przy mocy ciągłej 68 km/h
Prędkość maksymalna 110 km/h
Siła pociągowa przy rozruchu 170 kN
Napięcie obwodu sterowania 110 V
Nacisk zestawu na szynę 196,2 kN
Masa lokomotywy 80 t
Długoć lokomotywy ze zderzakami 15000 mm