Nastawnie
Opracowano na podstawie (fragmentów) oryginalnych wypowiedzi.

P.: Jakie typy nastawni są stosowane i czym się one charakteryzują?

O. ( Paweł Kamiński, 06.03.1998r.):

Nastawnia przekaznikowa z pulpitem to taki komputer bez monitora. Masz plan swietlny zlozony z kafelkow jak na basenie :))) i w nim sa szczeliny (imituja tory) jak sa zolte to tor wolny jak biale to utwierdzona droga przebiegu jak czerwone to zajete. A steruje sie tym ustrojstwem tak ze przy kazdej zwrotnicy jest taki guzik ktory albo sie wciska albo wyciaga i wtedy zmienia sie polozenie zwrotnicy.
Jak ulozysz wszystkie zwrotnice jak chcesz to przy semaforku wjazdowym wciskasz guziczek i cala droga przegiegu oslonieta tym semaforem zapala sie na bialo a na semaforze zapala sie swiatlo. Jak robisz przebieg przez stacje i najpierw uruchomisz semafor wyjazdowy a potem wjazdowy to masz taka ladna droge przez cala stacje.
Taka nastawnia bardzo przypomina wlasnie gre komputerowa :)))

Co do mechanicznych to zamist guziczkow na planie masz wajchy a po ustwieniu wajch w odpowiednich pozycjach utwierdzach taka fajna terkoczaca raczka przebieg i podajesz semafor.
Oprocz tego ze sie namachasz to niczym sie nie rozni od przekaznikowej :)))) Mechniczne sa fajne ale jak masz dysponujaca wykonawcza ze trzy okregi nastawcze to wtedy mozna dostac hopla :))))
 

O. ( "Eskimos" <bodo@ripco.com>, 06.03.1998r.):

Nastawnia kluczowa jest najprymitywniejsza i najbardziej "dochodowa" z wszelkich nastawni, kazda zwrotnice, jesli zachodzi taka potrzeba nalezy przestwic recznie, recznie tez w zwrotnicy przekreca sie klucz w zalaczonym do zwrotnicy zamku, jest to tak, jesli zwrotnica ma byc na plusie zamyka sie ja na plusie a zabiera klucz z pozycji minusowej, po ulozeniu drogi przebiegu zwrotniczy goni na nastawnie, i jesli ta jest pietrowa to podaje klucze dyzurnemu za pomoca "windy" na sznurku, dyzurny wklada nastepnie te klucze do skrzyni przebiegu i przekreca je odpowiednio do potrzeb, coby nie popelnic bledu ustalono swego czasu wzorce owych kluczy ktorych jest 144, kazda zwrotnica, wykolejnica, rygiel w zasiegu nastawni ma swoje dwa niepowtarzalne klucze, dyzurny po zbiorce kluczy kreci w skrzyni uzaleznien i wyciaga sobie klucz do podania semafora ktory chroni ulozona wczesniej droge przebiegu, wtedy tez albo zwrotniczy goni do semafora otwiera go i "podaje", albo jak na tych bardziej nowoczesnych, semafor mozna podac za pomoca pedni, oczyywiscie po wczesniejszym tegoz otwarciu za pomoca odpowiedniego klucza,  byly swego czasu lala gdzie ,szczegolnie na grupie odjazdowej stacji rozrzadowych jeden semafor chronil cala serie torow, wtedy duzurny mial kociol, gdyz brak ktoregos odpowiedniego klucza grozil rozpruciem zwrotnic, oj musieli sie nieraz chlopcy nabiegac:(((
Moj nauczyciel wspominal czasy gdy po WWII zwrotnice z braku sprzetu zamykano na zwykle klodki i skobel w podkladzie:)))))

Nastawnia suwakowa, nieliczne tego dziela przedstwiciele sie ostaly, a juz szcegolnie zgroza PKP jest to  ze te wybudowane sa przedstawicielami wielu systemow operacyjnych, rzadko krore urzadzenie maja swoj odpowiednik na innej stacji, budowalo je wiele firm w przeciagu wielu lat, jedna z nich widzialem na Wroclaw Nadodrze oraz w naszej kolejowce we Wrocku. Zwrotnice przestawia sie za pomoca galki, lewo w prawo, galka z drugiej strony ma dluga sztyce wchodzaca do skrzyni uzaleznien, tam tez sie dokonuje dzielo czy semafor zostanie podany czy tez cos trzeba jeszcze przelaczyc, po ulozeniu drogi, odpowiednia galka podaje sie semafor, zwrotnice napedzane sa w tym systemie za pomoca silnika elektrycznego, to samo semafor, ale skrzynia zaleznosci dziala dalej mechanicznie